Tuesday, 18 April 2017

Ambition/ Cita-cita

Masa sekolah rendah, korang mesti ada isi satu borang pasal cita-cita korang. ada tiga pilihan, and you need to fill in it. well, dulu my ambition always bertukar, sometime ikut kawan, sometime ikut parent and sometime kita pakai isi je. Sebab, sekolah rendah do, bukan paham sgt. heeee

So,masa UPSR , aq dpt 2A je, time Percubaan dpt 4A, memang frust nonggeng leeeeeeee. tapi nak buat mcm mne, takde rezeki, Lepas trial UPSR, aq ad probs dgn classmate sikit, well, not sikit, banyak. dorg mcm dengki sikit la, result aku ok. dah la budak baru, lepastu result baik punyeeee, dorg pulaukan aku do. sedih namatey,  tak sangka dorg buat aq mcm tu. Mcm2 dorg dok kata, antara aq paling ingt "TAK GUNA JUGA RESULT OK TIME TRIAL, NANTI BETUL-BETUL HANCUR, BUAT MALU JE"
Kurang ajar, tp mmber kan, senyap je la.

Ok masa sekolah menengah, aq still confuse, benda apa aku nak buat time aq besar, kerja apa yg aku boleh buat and tak rasa bosan, mean aku nak ada fun masa kerja. takdelah aku moody je . haa kan.
So, aq ada la ckp-ckp dgn parent aku, aku nak amik business, ayah aku tak kasi, aku tak tau apa reason dia, sbb ayah aq taknak kasi tau. Second, aq ckp nak jd photographer. Masa tu otw balik dr rumah opah aq, malam. Senyap je dlm kereta, so aq pun ckp la " akak rasa akak nak jd photographer la" ibu aq apa lagi, terus bukak mukadimah lepastu dengan ceramah dia sekali, dr dlm kereta sampai la dalm rumah. dia ckp takde life la, susah nak cr kerja la, kamera mahal la dll. After that peristiwa, aku tak pernah ungkit pasal tu dahhh. sakit telinga wooooo. ayah aku steady je masa tu.
Third, aku ckp nak jd engineer, perghhhh. opah aq pulak tak kasi, dia kata tu kerja laki la, nnti ko nak jaga anak ko mcm mne la, nanti suami cari bini lain laaa...Lepastu, aq senyap je. when they ask me wht i wanna do. Speechless wehh, taktau nak respond apa.
Sampai la satu hari tu, parent aku suruh aku jd farmasi, so when neighbour, my parent's friend ask, i just said nak jadi farmasi. Thats what my mouth said but not my heart. I don't want. Nak sedapkan hati parent and my opah, aku ikut kan je.

So, my mom force me to masuk form 6. Kinda force la. She said it short cut nak amik ijazah, well, yeahh.. i know if you perform ok. but the fact is, i failed on STPM2016. Yeah, ofcourse you can call me stupid. well, i don't care. 1B 3D. B-pengajian AM. D-Mat, chemist, bio.  I don't know why i can't jawab soalan time exam. its like, your teacher teach you from A-D, tapi time exam keluar soalan from T-X. errrhhh.

As a good children(try to be good), you need restu if you want further your study too. bukan nak kahwin je nak restu. ambooiii. don't worry, ko tak berjaya sekarang. tak semestinye ko akan gagal forever. Yaahh, I know people will talk bad thing about you, just ignore them, they don't worth.

No comments:

Post a Comment

LITMATCH

 HELLO, I HOPE YOU GUYS DOING FINE. So today i would like to share my experience on using apps which is LITMATCH. Dia ala ala wechat jugak l...