Thursday, 17 September 2020

LITMATCH

 HELLO, I HOPE YOU GUYS DOING FINE.

So today i would like to share my experience on using apps which is LITMATCH. Dia ala ala wechat jugak la. Tapi you will be able to see other status or their feed without you following them. Mostly yang main budak sekolah menengah, tapi ada je yang dak dak dewasa juga, paling tua aku pernah jumpa umur 39 tahun lelaki. Perempuan mostly late 20 macam tu, so nak dijadikan cerita ada sorang mamat ni, i bagi nama Jack la. Jack text me first and bla bla bla, we text using this apps for few days before i decided to give my number to him, dia minta setelah keberapa kali entah. But i do make it clear yang i just wanna be friends not more than that. But he treat me like i'm his future gf. Nah ah noo. Then, we otp and mostly dia cerita about himself while me hahahahaha no, i tak ready so he doesn't know about me sangat, dia ada tanya tapi i refuse to answer his questions, he kinda have bad bukan attitude maybe bahasa kot, and he love compare me with his ex girl. Cakap yang i sama pakai spect, chubby chubby like her, and he say she more feminine because she love baju kurung. Like wth man, why you compare compare i don't like la. Lepastu, he said that i sesuai pakai seluar slack daripada jeans, WOW baru kawan dah pandai nak control me. Salah I sebab i diam cause i thought i can accept his behaviour and his attitude, one thing yang I taksuka is he keeps pushing me to reply his text faster when im already told him that im busy. ERGHHH. I want me time too. Setiap kali otp, he say that i'm too quiet, i dah cakap awal awal i prefer text than talk cause bro i really need to susun my ayat dulu, kalau talk kena direct takde tapis tapis. ISH. Jack ni kalau otp dia selalu lepak dalam kereta kat luar rumah sebab taknak mak dia kacau and dengar dia otp with me, so when i'm senyap kan he be like "baik takyah call, dah la panas dalam kereta ni" i'm like, heyy you the one yang nak call dengan i, tapi me being me i senyap cause nak jaga hati dia. Oh and he asking me if i text with other man too, i'm like heyy its my life suka hati laaa. So mostly i reply no comment je, maleh nak panjang panjang.


I do make plan with him to stay friends for 1 month but i cannot handle bro, 1 weeks je, tu pun i dah tak sanggup. I balas text lambat and sepatah sepatah and he start emo and saying i'm changing, long story short i decided to confront him and the things yang i pendam. Lepastu dia start petik benda yang i cakap ni kecik je tapi i nak besar besarkan hal pulak. I be like, no its not tapi dia tak dengar, dia keep  saying yang perempuan semua sama, i ni sama macam ex dia jugak. I would love to meet his ex and say congratulations because she able to stand with him more than i can. 

 

Moral of my story is, just be kind, but don't too kind.  Girl, use your apps properly, and find man yang respect you and have manners too, okies.

Thursday, 9 July 2020

Praktikal di Private Hospital (Utara Malaysia)

Hello bello castello, apa khabar semua i hope you guys sihat. Harini kita nak share pengalaman first praktikal di private hospital/centre at north of  Malaysia. So, my coursemate and i practical for 1 month. Fortunately jadual kerja macam biasa, cuma tu la tertukar sikit, hari jumaat cuti and hari ahad kerja gittuw.

So we were given schedule to follow for each person, then will work/learn based on tempat yang ditetapkan. There were 4 places? places ke? ke department? eh macam bukan. okay la tempat masing masing. First one is nursing care, second at department and third and forth dekat ward. Masing-masing ada their own supervisor that will guide and teach you something like that la. So, first week aku dapat ward, and it was so seronok but very the penat one. Basically, ada lebih kurang maybe 7 to 8 level and each ward/level lain lain pt, funny things kan weh, every level kan have their own smell, level 6 paling aku ingat, sebab bau ubat dia sumpah kuat, but still in control gittuw. Level 8 is for VVIP for one pt only, even lobby dekat level tu pun lain, the wall is baldu things kot. VVIP punya bilik kan, ada their own fridge, microwave, tv (with astro), toilet and sofa kot but you can baring for the family pt la and sliding door too. Level 7 for VIP, ward satu bilik kongsi dua orang.

Okay routine for practical. So start about 8.30 but we practical student need to go to nursing care and to do some exercises with elderly, we need to kumpul the elderly yang tertentu je, and then lepas kumpul, buat aktiviti berkumpulan, stretching, main sepak bola and other things. Those elderly was so kind and  we love them. I just hope all of them still doing fine.
Next, dalam 8.45, team ward will go back to department to prepare the barang to bawak to ward. Usually bawak cryocuff with the tong, crutches, walking frame, tu je. Unfortunately, the sv yang aku follow ni love stairs way too much so it kinda tired dengan you need to bring all the equipment. But okay je.

Peristiwa yang aku paling ingat, second week and aku still dapat ward. Masa tu follow other sv, pergi ward level 7 kot, a teacher, he come with his wife, still in good condition cuma slight headache because of hpt. Masa jumpa tu, pt tu idk maybe stroke, no power at all at one side of his body, and he seem confuse and unable to respond too. We do some stretch and help him stand too, but no, can not do because he's not okay. Last jumpa haritu, aku buat passive movement je

Oh haa ada sekali tu, aku ikut HOD kat situ, treat patient dekat nursing care, dah la aku first time nak buat semua tu, nasib dia tunjuk dulu. Lepastu, time turn aku buat pulak, dia puji aku yall. Lagi semangat la aku nak buat treatment walaupun masa tu limb patient tu stiff namampus.



We ending our week at that private hospital, with bittersweet memory.

Monday, 6 July 2020

Tetiba masuk UniKL

Hello Bello Castello everybody. How are you? I hope you guys doing great.

Actually, before aku masuk U, aku belajar form 6 dekat SMIS, tapi tu la markah tak gempak, dah la failed, pointer memang tak lepas langsung masuk degree. Kalau aku masuk kelas ekonomi asas ke perakaunan ke, aku rasa aku boleh lepas, tapi tu la berlagak nak ambil kelas Sains sangat, last last terciduk. Terciduk teruk pulak tu. So aku decide before keluar result STPM lagi aku dah apply nak masuk PICOMS, UNIKL, and other college lagi. Termasuk la UPU sekali. UPU aku dapat offered from Poli Ungku Omar, tapi disebabkan course yang aku nak tu opah aku tak bagi so aku reject. Second offer aku dapat from PICOMS, course pharmacist rasanya. Tolak sebab jauh dari rumah, masatu ayah aku baru meninggal so aku berat sikit nak pergi jauh jauh. Lagipun kesian ibu aku. Last aku dapat UniKL RCMP dekat Ipoh, aku apply dengan dua lagi member aku. Tapi sorang je confirm follow. Lagi sorang tak. Dia yang convince aku, tapi last last dia pergi under UPU. Leaving me alone. Kinda sad but nak buat apa. 

  
I'm kinda takut do nak sambung belajar, yela dah terlambat berapa tahun. Padahal member lain dah nak sambung degree. WOW crew time my orientasi is okay, some of them siap tolong hantar kan luggage kat bilik. And some of crew member still remember me, and say hey hey bye bye whenever we terserempak.One of difficulty aku hadap time study dekat UniKL is i need to understand english very well cause it seems that in my course ada lecturer from luar Malaysia. And me being me so hard to understand and unable to ask question whenever i need to ask. 

Just little bit of advice, if you get into UniKL, you should try to join event that certain society conducted, you can get point for your GHOCS, meet new people and you get to use your student activity money yang you bayar tiap kali semester. Meeting new people won't hurt you. Just don't get too attached or you will be in pain. HAHA JK. Ikut la mana mana yang you nak. New experience can get you something fascinating in your memory kan.

K la that all from me. Next post maybe i'll talk about my posting during my practical. peachyow

Saturday, 29 February 2020

MOVE ON 2

We do hope to fall in love for the same person the rest of our life, but we need to know that, if he/she might not a great partner, everything happened in your love life should teach you something, right? So, let's start about move on. What step that you should do?

You might crying your eyes out, but it is okay to be sad, to feel weak, to feel alone, just take those time to let out all of your pain, your sadness. It will take up to a week and maybe more than that? But please, you need to go to the next step.

Try to talk with your friend, you need support from them, so that you won't do anything stupid that might cause your life. At the same time, you have to strength back your feeling your mind your heart and learn to accept gladly the fact that he/she leave you.

Put in your mind, everything that happen in your life will cause you something good in the future. Just be kind and keep smiling. You are way too good for them.

You can be friend with your ex, but you need to remember. JUST FRIEND. Because you might face the same pain with the same person. My grandmother told me, if you want to find a man for you to live the rest of your life. They need to have few characteristics
1. Love you more than you love him.
2. Respect you and your family
3. When he mad, he still treat you right.
4. Won't make decision during mad

and other things.

For a man to find woman to live with.
 1. She will talk if she has an issue with you
2. Won't embarrassed you in public
3. Respect your family 
4. Treat you right

and other things too.

You will know if you fully moving on when you felt nothing when meet her/him, you felt happy for her/him if they are celebrating for whatever they achieved.
You and your ex were creating memories when you were together, whether it is happy or sad memories, they still in your past.

Friday, 28 February 2020

Someone i care

She is a very nice girl and a very good friends. She will help everybody who ask for help. She a very attractive and cheerful girl. If you get to know her, you love it for the first time you talk, she knew how to make people get comfortable. But she do have a problem, the problem is she cannot live if she doesn't have a boyfriend, when she single she will install apps tinder so that she can get quick date and hang out with them. Her short minded have makes me lost my trust toward her, whenever she telling the truth i will having difficulty to believe on her story. Because she tend to lie, flight mode her phone whenever she went out, won't pick up her phone if i call her. Am i a bad friend? Should i leave her so that she can do whatever she want in her life. But i already leave a bit her to do her own business even if she going out late and didn't come home for a day. I won't talk. i won't discuss. Sometimes if i can't hold myself, i'll talk to her. She do get mad but i don't know la, should i go? Maybe i didn't suit with her lifestyle.

Tuesday, 20 November 2018

why

can someone help me out?
why the hell they disturb my family? 
Why my mom decided to agree?
my mom want to remarried with someone that she terhutang budi because that man family used to take care for my mom. i can't accept. like seriously i can't. its hard to make my heart to allow those thing happen. i want my dad. my real dad. i refuse to talk. i still talk with my mom, just not as usual. i'm scared on what reason she might said to me. she know i will never ever agree and accept her decision.

idk

its happen recently, i think maybe last two month, i don't really know and understand my own feeling. i lost my appetite and keep saying food is yummy when its not. keep saying i'm okay when people asked " hey, how are you today". refuse to cry when i really want to cry. Calm my own self with closing my eyes for several minutes and then talk with my friend and even laugh.
i'm scared . with my own self. do i really becoming myself or becoming someone that people would comfortable when they around me? i keep annoyed people when i know they will be mad. i keep saying useless thing when i know they will never listen.
should i just.............

Saturday, 26 August 2017

member

aku tak lonely. i admit. aku xpernah bercinta bagai semua tu. yup, aku pernah suka org, tapi dorang tak pernah suka aku balik and end up they will told their friend and malukan. its kinda hurt but tak tau la.
so my kawan, i mean my other kawan, all of them do have their own boyfie and fiance. sometime i feel like i disturb their precious . well, serentak they call their boyfie and so on. and i'm the one that well you know.

Wednesday, 24 May 2017

MOVE ON

Bila member putus cinta, kita as kawan dia mesti for sure akan cakap 'move on' weh. And dorang akan emo, "ko ingat senang ke nak move on?!" kita pulak yang kena marah. cediihh tau kena mayahhh.
huh, ok ya i know its just simple ayat yang kita sebut, member kata move on sebab dorang care pasal korang, member taknak ko sedihhh, nanti kemurungan, bahaya weeehhh, nak ajak lepak pun serba salah, sebab apa? sebab ajak lepak nak happy-happy, ko pulak moody. aduuhhh spoil do.
Selalu yang sedih ni jenis yang kena dumped dgn ex dorang. Well, i know its hard nak tukar hati tu, button dia dh stuck utk their pasangan. its take time, but don't take it too long coth mcm drama tv 3 shh i love you. sepuluh tahun weehh, tu pun tak move habis lagi. benda laaaa. Yang derita family dia la, dok risau pasal laki tu.
K dh back to our topic MOVE ON. Sesetengah orang ada mcm-mcm cara nak move on. Salah satunyeee, cari orang baru. yeaaa i know i know, its too soon. Nak kesah apaaa, your ex DUMPED you. Bukan ko buang dia, just find other guy/girl la. Susah jugak nak cari orang baru, tu ikut ko punya cara la. cara lain pulak, busykan diri dengan work work work work work work he said he haffi, work work work work work work he see me do mi haaaa sapa duk nyanyi skli tu??
Bila ko busy and focus on your work, dpat la ignore perasan sedih tu sekejap, lama-lama nanti rasa syg kat ex korang tu hilang laaaa. For awhile, takyah on twitter, insta, fb and seangkatan dgn nyee. whatsapp tu boleh lagiii. kalau ko layan social med, lagi susah nak move on, tgk skit status, update and whatsoever, tetiba terasa mcm situasi ko, daaaahh meroyan balikk.
Move on, ko sendiri boleh cari penyelesaian dia, tak perlu khidmat nasihat orang lain pun. Ko kenal diri ko sendiri berbanding orang lain, ko sendiri boleh tau apa yang ko boleh buat and tak boleh. so, its all up to you. Don't worry, dia bukan jodoh kau. Buat apa nak kejar jodoh orang kan? haaaa, ko sendiri yang penat nanti, tenaga hilang, apa pun tak dapat. Baik ko work hard and cari duit for your upcoming jodoh. ko tak tau, mana tau aku ni jodoh kau ke?😂 eh eh eh

k la bye

Lirik Lagu Despacito (Malay Female Version)

Pergi
Siapa yang katakan aku tak sudi
Jangan cuba kau bohong lagi

Benci
Tidak pernah ku lafaz walau sekali
Dengar penjelasanku ini

Ohh..Ku..
Pasti mengharapkan lebih darimu
Kenali amanah dalam hidupmu
Salahkah ku pilih yang terbaik untukku

Hmmm...Ohh..Ya..
Sengaja caraku putus tidak formal
Selepas ini mungkin akan lebih jelas
Apa yang membuat hatiku tertutup

Ku keliru
Jujur aku katakan aku keliru
Sejak pertama kali kita bertemu
Ku fikir ku tahu apa yang ku mahu
Ku keliru
Buat keputusan yang terburu-buru
Terima lamaran tanpa fikir dulu
Sememangnya ada niat tuk beritahu

Jodoh dan pertemuan ini bukan mainan
Bukan senang tuk putuskan
Semua demi kebaikan
Jodoh dan pertemuan ini Tuhan tentukan
Segalanya suratan
Dia yang menjadi pilihan

Pada awalnya engkau pilihan
Untuk teman kehidupan
Untuk bina masa depan
Untuk hari kemudian
Tapi bagaimana engkau ingin mengimamkan
Kalau satu fardhu pun tak pernah kau kerjakan
Tapi bekas kasih aku buat perubahan
Got up get up walkaway
Dari segala yang diharamkan
Sehingga dekatkan dirinya kepada Tuhan
Itulah ciri-ciri pasangan yang ku idamkan

Berkesah berkeluh
Bila tiba Subuh
Zohor ke Asar
Saja kau biarkan
Dan aku doakan
Kau temu keinsafan
Agar satu hari berlakunya perubahan

Berkesah berkeluh
Bila tiba Subuh
Maghrib ke Isyak
Saja kau tinggalkan
Dan aku doakan
Kau temu keinsafan
Namun sudah cukup aku beri kesempatan
Sayang..

Ku keliru
Jujur aku katakan aku keliru
Sejak pertama kali kita bertemu
Ku fikir ku tahu apa yang ku mahu
Ku keliru
Buat keputusan yang terburu-buru
Terima lamaran tanpa fikir dulu
Sememangnya ada niat tuk beritahu

Jodoh dan pertemuan ini bukan mainan
Bukan senang tuk putuskan
Semua demi kebaikan
Jodoh dan pertemuan ini Tuhan tentukan
Segalanya suratan
Dia yang menjadi pilihan

Ku keliru
Jujur aku katakan aku keliru
Sejak pertama kali kita bertemu
Ku fikir ku tahu apa yang ku mahu

Berkesah berkeluh
Bila tiba Subuh
Zohor ke Asar
Saja kau biarkan
Bukan senang tuk putuskan
Semua demi kebaikan

Berkesah berkeluh
Bila tiba Subuh
Maghrib ke Isyak
Saja kau tinggalkan
Segalanya suratan
Dia yang menjadi pilihan

Inkognito


Monday, 22 May 2017

LIRIK LAGU DESPACITO VERSI MALAY (INKOGNITO)

Hai..
Oh no 3X


Pergi.... 
Sekiranya kau tak mahu diri ini 
Jangan kau lukakan ku lagi
Benci.
Cukuplah kau lafazkan ia sekali
Kau putuskan usah kembali

Oh

Ku
Tidak lagi mengharapkan kasihmu
Ramai lagi yang akan menunggu ku
Yang akan rugi bukan aku tapi kamu 

Oh yeahh
Ya! Teman-temanku katakan ni normal
Semakin dilayan aku akan lemas 
Hanya tunggu masa untuk hatiku tertutup 

(korus)
Inkognito
Untuk memerhati perlu inkognito 
Ku bukan lelaki jenis desperado
Kalau kau tak sudi just go back to zero 
Inkognito
Had kelajuan cintaku alegreto 
Dalam fikiranku kau hanya bonito 
Tiap sindiran adalah manuscripto (Satu lagi,satu,satu lagiii......) 

Hati dan perasaan aku bukan mainan 
Suka-suka kau remukkan 
Ambil bila diperlukan (Tiada lagi,tiada lagi bebeh) 
Hati dan perasaan aku bukan pinjaman 
Senang saja kau robekkan 
Kini minta dikembalikan 

Rap
Segalanya sudahku sediakan
Dengan sepenuh harapan 
Dan serba satu hantaran 
Rombongan aku hantarkan 
Dua puluh empat purnama tempoh ikatan
Dua purnama pun kau tidak mampu kotakan
Tapi bekas kasih engkau yang kamu dambakan 
Get up get up getaway 
Hasutan playboy kau mahukan
Sehingga termakan dan tewas dipersimpangan
Dimanakah setia yang telah engkau janjikan? 

Berkesah berkeluh 
Kau kata kau jenuh
Mahu kebebasan 
Tak pernah tak penuh 
Dan aku turutkan
Dengan kerelaan 
Sehingga kau sanggup untuk ambil kesempatan

Berkesah berkeluh 
Kau kata kau jenuh 
Mahu kebebasan 
Tak pernah tak penuh 
Dan aku turutkan 
Dengan kerelaan
Sehingga aku pon sanggup engkau menduakan 
Sayang

Inkognito
Untuk memerhati perlu inkognito
Ku bukan lelaki jenis desperado
Kalau kau tak sudi just go back to zero 
Inkognito
Had kelajuan cintaku alegreto
Dalam fikiranku kau hanya bonito
Tiap sindiran adalah manuscripto (Satu lagi,satu,satu lagiii......) 

Hati dan perasaan aku bukan mainan 
Suka-suka kau remukkan
Ambil bila diperlukan (Tiada lagi,tiada lagi bebeh) 
Hati dan perasaan aku bukan pinjaman
Senang saja kau robekkan
Kini minta dikembalikan 
 
Inkognito..
Untuk memerhati perlu inkognito
Ku bukan lelaki jenis desperado
Kalau kau tak sudi just go back to zero 

Berkesah berkeluh 
Kau kata kau jenuh 
Mahu kebebasan 
Tak pernah tak penuh 
Suka-suka kau remukkan
Ambil bila diperlukan 

Berkesah berkeluh
Kau kata kau jenuh
Mahu kebebasan 
Tak pernah tak penuh
Senang saja kau robekkan
Kini minta dikembalikan 

Inkognito..

LITMATCH

 HELLO, I HOPE YOU GUYS DOING FINE. So today i would like to share my experience on using apps which is LITMATCH. Dia ala ala wechat jugak l...